Letecký den v Hradci Králové ovládnou o víkendu akrobatické skupiny

shadow

Nevěříte? Tak počítejte se mnou: The Flying Bulls, Breitling Jet Team, Krila Oluje, Aerobatic team ORLIK, Baltic Bees jet team a netradiční akrobatická skupina Očovskí Bačovia.

Pořadatelé CIAFu letos posunuli tradiční termín z prvního na druhý zářiový víkend. A na letošní CIAF si připravili opravdovou lahůdku v podobě šesti akrobatických skupin, které na letošní letecké show v Hradci Králové vystoupí. Program, který tímto získal velmi zajímavý a adrenalinový nádech doplní o další sólová vystoupení letounů a vrtulníků. Pojďme se ale podívat blíže na to, jaké skupiny se v Hradci Králové letos předvedou.

The Flying Bulls

Česká akrobatická skupina používá letouny vyrobené v leteckých závodech Moravan Otrokovice Zlín-50 LX. Skupina je tvořena celkem čtyřmi stroji a ovladají je vynikající a mezinárodně uznávaní piloti. Radka Machová, Jiří Tlustý, Jiří Saller, Jiří Vepřek a ing. Miroslav Krejčí dohromady nalétali již více než 35000 letových hodin. Lídrem skupiny je Radka Máchová. Specialitou skupiny je létní akrobacie ve velmi těsné formaci, kdy formace čtyř letadel předvádí prvky jako by to bylo jedno letadlo. Tento způsob létání ve formaci je podložen velkou zkušeností pilotů, jejich charakterovými vlastnostmi a více jak 100%  vzájemnou důvěrou ve schopnosti všech členů týmu.

Breitling Jet team

Francouzský tým se nedá podle kamufláže letounů zaměnit s žádnou jinou skupinou. Jejich letouny L-39 Albatros mají od roku 2011 výrazné černo-žluté zbarvení, které jim dodává eleganci a zároveň dravost. Celkem sedum těchto letounů předvede na CIAFu "představení, které bere dech". Rychlost letu se  při vystoupení pohybuje od 700 km/h na začátku figury až po méně než 100 km/h na jejím vrcholu. Piloti jsou vystavení přetížení v rozmezí -4G až +8 G. Minimální výška je 30 metrů (pro přelety), maximální 1500 m. Skupina má secvičené cekem tři programy, koncipované podle povětrnostních podmínek. Za hezkého počasí je možno provádět vertikální figury v celém rozsahu. V případě, že nastanou výšková omezení, provádí se akrobacie v šikmé nebo horizontální rovině. Vedoucí skupiny, Jacques Bothelin, zakladatel skupiny a velká osobnost letecké akrobacie, má nalétáno přes 9000 hodin. 

Krila Oluje

'Krila Oluje' (Wings of Storm) je Chorvatská akrobatická skupina, která je součástí chorvatského vojenského letectva. Jejím úkolem je prezentace leteckého umění, disciplíny, týmové práce a vysoké úrovně výcviku chorvatského letectva a ozbrojených sil. Skupina vznikla v roce 2004 a od té doby se pravidelně účastní  mnoha leteckých přehldek po celém světě. Skupina se skládá ze sedmi letounů Pilatus PC-9M. Je to modernizovaná verze původního modelu PC-9, který se vyrábí od roku 1984. Modernizovaný model se začal vyrábět v roce 1997. Výrobcem těchto letounů je Švýcarsko a Rakousko. Vystoupen této skupiny bude zajímavé sledovat ve srovnání s českými Flying Bulls.

Aerobatic team ORLIK

Svůj název skupina získala od letounu PZL-130 Orlik TC-II, který je v její výbavě. Celkem sedum těchto letounů tvoří akrobatickou skupinu, která na letošní CIAF přiletí z Polska. Jedná se o "demo" team polského letectva. Skupina vznikla v roce 1998, čili v době, kdy do výzdroje polského letectva přišly letounu PZL-130 Orlik-I. Pro instruktory a kadety letectví, bylo obrovskou výzvou ukázat kvalitu tohoto letounu a prezentovat výborný výcvik polských pilotů na veřejnosti. Proto byla u 60. leteckého pluku polské armády vytvořena skupina ORLIK.

Baltic Bees

Baltické včely (Lotyšsko) budou druhou akrobatickou skupinou na letošním ročníku CIAF, která předvede proudové letouny československé výroby L-39 Albatros. Skupina jich při svých vystoupeních používá celkem pět a narozdíl od francouzského Breitling jet teamu, předvádí Baltic Bees pomalejší ale neméně zajímavé vystoupení. Krása a jedinečnost jejich vystoupení je v tom, že ve velmi malých rychlostech dokáži držet proudové letouny v přesném seskupení a provádět náročné figury a obraty. Tento relativně mladý tým vznikl v roce 2008. Kamufláž jejich letounů přesně vystihuje název skupiny. Do týmu byli přijati piloti s tísíci nalétaných hodin na vojenských nadzvukových letounech.

Očovskí Bačovia

Poslední v seznamu, nikoli však významem je vyjímečná slovenská akrobatická skupina Očovskí Bačovia. Proč vyjímečná? Piloti této skupiny totiž předvádí skupinovou slétanost na bezmotorových letounech L-23 Super Blaník. I přes to, nebo možná právě proto, že jejich letouny nemají motory, předvádí vystoupení, které divákům nedovolí odvrátit oči od oblohy. Skupina vznikla již v roce 1983. V současné době jsou všichni piloti ve skupině instruktoři létání a mají nalétáno od 700 do 1800 hodin. 

Kromě těchto šesti akrobatických skupin bude program nabitý dalšími sólovými vystoupeními. Diváci například uvidí v akci proudové stroje L-159ALCA, F-16, MiG-29, vrtulníky W-3A Sokol, A-109 Agusta, Sea King a další. Kompletní seznam techniky s informacemi o dopravě a vstupenkách naleznete na www.airshow.cz.

 

Související články:

Legenda mezi cvičnými letouny nakonec na CIAF 2012 bude
Ohlédnutí za CIAF 2011

Autor

Tomáš Otruba
Tomáš Otruba

Šéfredaktor a provozovatel okolovas.cz. Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje jako učitel na základní škole v Brně. Dříve se mimo jiné angažoval jako projektový manažer v internetové agentuře Q2 Interactive. Věnuje se také své rodině a ve volném čase florbalu a fotografování.

www.otrubaphoto.cz